Platnost cookie u vaší remarketingové kampaně aneb jak dlouho oslovovat cílovou skupinu?
Přečtěte si několik tipů a konkrétních příkladů, jak si vhodně nastavit dobu oslovování cílové skupiny (trvání členství) v publiku vaší remarketingové kampaně.
Remarketing vám umožňuje oslovit přesně zacílené publikum
Jak už asi víte, remarketing (nebo také retargeting) je forma PPC reklamy, která se zaměřuje na publikum, které jsme si “nasbírali” mezi návštěvníky určité stránky. V případě spolupráce s weby ze sítě ČESKÝ INTERNET můžete používat publika, která na našich webech vytvoříme vám na míru.
Vaše publikum pak může sestávat například z lidí, kteří se začali zajímat o stavbu domu. Jsou to návštěvníci stránek, které řeší například hypotéku na dům, koupi pozemku, stavbu základů domu a mnoho dalších detailních problémů a témat.
Délka trvání členství v publiku neboli platnost cookie
Při tvorbě publika pro remarketingovou reklamní kampaň je třeba nastavit si dobu platnosti cookie. Tato hodnota udává dobu, po kterou bude reklamní systém konkrétního člověka „nahánět“ po internetových stránkách a zobrazovat mu váš inzerát.
V reklamních systémech se tato hodnota nazývá například délka trvání členství nebo počet dní v publiku.
Publikum máme, ale jak dlouho jeho členy oslovovat?
Příjemce reklamy k dispozici máte - publikum od nás dostanete přesně podle svých představ a podle požadavků na svou kampaň.
Publikum se vám objeví přímo ve vašem PPC systému. Dále s ním musíte pracovat sami, případně vám s tím pomůže agentura.
Kromě obsahu a formy inzerce nastavujete u kampaně také dobu, po kterou budete jednotlivé členy publika oslovovat (většinou se hovoří po době platnosti cookie).
Jak dlouhé období si tedy pro kampaň nastavit?
To je otázka, která nemá jednoznačnou odpověď: liší se totiž podle toho, v jakém oboru podnikáte, jaký produkt inzerujete a samozřejmě jaké cílové skupině inzerát zobrazujete.
Konečné rozhodnutí je na vás a je třeba k němu přistoupit individuálně a zamyslet se nad ním. Jenom tak totiž bude mít vaše kampaň smysl. Níže se pokusíme ukázat několik příkladů, které by vám měly při rozhodování pomoci.
Upozorňujeme, že všechny příklady jsou obecné a také trvání členství v seznamu zde uváděné je vždy orientační. Vždy se řiďte svými vlastními znalostmi cílové skupiny a v průběhu trvání kampaně také jejími výsledky, podle kterých budete vlastnosti kampaně upravovat.
Modelové situace a příklady
Příklad č. 1: Realitní kancelář inzeruje byt na prodej
Řekněme, že nabízíte hezký byt ve vyhledávané lokalitě. Chcete oslovit lidi, kteří v konkrétní lokalitě podobný byt hledají. Publikum máte přesně zacílené (pokud používáte naše publikum, máte opravdu dobrá data) a teď už se jen rozhodujete o platnosti cookie.
Klíčová otázka zní: Jak dlouho se kupující rozhodují o nákupu tohoto druhu nemovitosti? Jak dlouho trvá mladé rodině, která se chce nastěhovat do většího bytu, než si takový vybere? Nebude to týden, nebude to asi ani rok. Většinou takové rozhodování trvá 3 měsíce, maximálně půl roku.
Pokud tedy s remarketingem přestanete po jednom měsíci, nedáte kupci dost času na rozmyšlenou a opustíte ho. Jestliže budete někomu inzerát zobrazovat ještě rok poté, co projevil zájem o nákup bytu v dané oblasti, pravděpodobně jej vaše reklama oslovuje už v novém bytě.
Příklad č. 2: Dodavatel energií nebo pojištění majetku cílí na lidi, kteří se stěhují do nového
Tento příklad souvisí s tím předchozím: jako energetická společnost můžete také cílit na lidi, kteří hledají nové bydlení. U nich je totiž předpoklad, že po koupi nemovitosti budou hledat dodavatele energií.
Oproti realitkám můžete při oslovování svého publika využít delší časové okno. Přepis energií, pojištění bytu, úvěry na vybavení, to vše lidé řeší většinou až poté, co nemovitost koupí. Délka platnosti cookie bude tedy minimálně o měsíc delší než u prvního uváděného příkladu.
Příklad č. 3: Developer prodává projekt
Máte projekt bytového domu a chcete začít prodávat jednotlivé bytové jednotky. Zákazníky oslovujete v okamžiku, kdy se projekt začíná teprve stavět.
V tomto případě je doba platnosti cookies delší, protože oslovujete lidi, kteří jsou ve fázi rozhodování, že chtějí bydlet právě v konkrétní lokalitě. Můžete si dovolit obracet se na ně po delší dobu, protože tato cílová skupina s pořízením bydlení nespěchá.
Příklad č. 4: Prodejce nebo poskytovatel služeb cílí na lidi, kteří si chtějí postavit rodinný dům
Publikum zájemců o stavbu domu můžete oslovovat z mnoha pozic. Mohou se o ně typicky zajímat realitky s nabídkou pozemků, prodejci projektů rodinných domů, stavební firmy. Ale stejné publikum bude výnosné i pro firmy, které poskytují produkty a služby, které budou stavitelé domu poptávat později, například dodavatele kuchyňského vybavení, podlaháři, prodejci domácích spotřebičů, realizátoři zahrad apod..
Rozhodnutí stavět není žádná krátkodobá záležitost, proto zde bude potřeba nastavit delší dobu platnosti cookie. U druhé zmíněné skupiny inzerentů pak bude tato doba klidně delší než jeden rok.
Příklad č. 5: Realitní makléř provádí náběr nových nemovitostí
Jste realitní makléř a snažíte se získat do své nabídky nové nemovitosti. My vám dodáme vhodné publikum, tedy lidi, kteří mají v plánu prodávat nemovitost (hledají třeba informace, jak na prodej nemovitosti nebo zjištují, jak prodat byt a koupit dům).
V tomto případě není dobu platnosti cookie snadné odhadnout. Někdo potřebuje z finančních důvodů nemovitost prodat co nejrychleji, jiný prodává, aby mohl koupit nové bydlení. Jindy jde o spekulativní prodej. V současné situaci, kdy je každý náběr dobrý, ale můžeme spíše volit delší dobu (například 2-4 měsíce), než mít období zbytečně krátké.
Příklad č. 6: Prodejce bazénové chemie
Prodáváte bazénovou chemii a cílíte na publikum lidí, kteří mají bazén a projevují zájem o informace o jeho správné údržbě.
V takovém případě se nemusíte příliš rozmýšlet a dobu setrvání publika můžete nastavit na velmi dlouhou dobu. Můžete totiž předpokládat, že člověk, který projevil zájem o údržbu bazénu, bude bazén udržovat dlouhodobě.
Příklad č. 7: Dodavatel betonových podlah
Jako dodavatel betonových podlah cílíte na lidi, kteří projevují zájem o informace o betonových podlahách právě teď.
To znamená, že tito lidé se v tuto chvíli rozhodují o způsobu provedení své podlahy a nebo o jejich konkrétním dodavateli. Oslovit je musíte co nejdříve, protože během krátké doby se rozhodnou. Není tedy nutné je oslovovat déle než např. 1 měsíc.
V praxi počítejte s časem pro naplnění publika a také s průběžným vyhodnocením
Výše uvedené příklady jsme připravili jako ukazatele směru, kterým by se mělo vaše uvažování ubírat.
V reálném provozu je třeba počítat také se situací, kdy “naplnění” vašeho publika nějaký čas potrvá. Pokud si objednáte například 10 000 zájemců o údržbu zahrady, bude naplnění takového počtu nějakou dobu trvat.
Pro začátek je tedy vhodné volit spíše delší období trvání cookie a kampaň průběžně vyhodnotit například po 2 měsících (nebo například podle sezóny) a upravit její parametry. A v průběžných úpravách pokračovat i nadále. Ale to už jsme u základních rad pro provoz PPC kampaní, které určitě není třeba opakovat.